РАК НА ТЕСТИСА

Ракът на тестисите представлява злокачествено образувание на тестиса /семенник/. Среща се относително рядко, но засяга млади мъже. По-голямата част от засегнатите са между 20 и 40 годишна възраст.

Тестисите са изградени от различни клетки, някои от които могат да развият злокачествени тумори. В 90% от случаите на рак на тестисите, туморите произтичат от зародишните или т.нар. герминативни клетки. В такъв случай става въпрос за герминативен тумор. От своя страна герминативните тумори се разделят на два вида – семиноми и несеминоми. Вторият вид тумори са много агресивни и доста трудно лечими. Характерно за ракът на тестисите е, че се открива само в единия тестис.

Причините за развитие на рак на тестисите не са уточнени. Съществуват някои рискови фактори, които увеличават възможността за появата му. Рискът при мъже с крипторхизъм е по-висок, както и при онези, които вече са претърпели рак на другия тестис.

Симптоми

Най-често самият мъж открива бучка в единия тестис, която е придружена с болка или подуване. Бучката може да бъде малка, с големина на грахово зърно, но понякога е със значителни размери. Рядко срещани симптоми на туморът е продължителната болка в областта на тестисите, чувство за тежест или втвърдяваното им. В някои случаи единственият симптом е тъпа болка в корема, слабините или таза. Възможна е и чувствителност в гърдите, която се дължи на промяна в хормоните.

Когато мъжът усети нещо нередно, веднага трябва да се консултира с лекар. Не бива да се допуска отлагане, защото туморът може да удвои размерите си на всеки 10-30 дни. На база на оплакванията на пациента, специалистът се насочва към диагнозата рак. Туморът се открива с ултразвук, чрез който се виждат различните аномалии в тестисите. При установяване на ракът трябва да се направят скенер, биопсия, кръвни и различни други изследвания, чрез които се определя колко е напреднал тумора и в какъв стадий е. Това е задължително условие преди да се пристъпи към назначаването на лечение.

Стадии

Няколко са стадиите, които определят развитието на тумора. Това са:

• I стадий – наличие на тумор, разположен в тестиса;
  • II А стадий - наличие на тумор с метастази в ретроперитонеума до 2 см;
  • II В стадий – метастази в ретроперитонеума от 2 до 5 см;
  • II C стадий – метастази в ретроперитонеума над 5 см;
  • III стадий – метастазите излизат извън ретроперитонеума и се разпространяват в черен дроб, бял дроб, мозък, бъбреци.

Лечението на рака на тестиса е два типа – хирургично и медикаментозно. Първият етап е назначаването на орхиектомия, която представлява оперативно отстраняване на засегнатия тестис. Тази процедура е стандартна и се препоръчва на всички мъже, болни от рак на тестисите. Дали болният се нуждае от допълнително лечение зависи от различни фактори – вида на тумора, разположението му, разпространението към други органи.

Когато туморът е в начален стадий, след орхиектомията се препоръчва осъществяване на лекарско наблюдение. Не се назначава допълнително лечение, но редовните прегледи са задължителни, за да установят повторно появяване на тумора.

Туморите в стадий I и II се подлагат на лъчева терапия. Тя представлява насочването на радиационни лъчи и директно облъчване на тумора. Радиацията обикновено е насочена към коремната област, за да се премахнат разсейките на рака, които се намират в лимфните възли. Лъчевата терапия се извършва пет дни седмично, като здравият тест се предпазва, за да не настъпи в него увреждане. Недостатъците на лъчевата терапия са гадене и повръщане, отпадналост, диария, раздразняване на кожата, увеличаване на риска от безплодие и появата на други тумори.

Оперативното лечение на туморът има сложен характер. При него се премахват остатъците на тумора от лимфните възли. Не се прилага при всички болни, а само при онези, които са в I или II стадий и съществува висок риск от развитие на метастази в ретроперитонеума.

Ако туморът е достигнал III стадий, лечението трябва да бъде химиотерапия. Тя се извършва на цикли, които се определят от специалистите. Продължителността на химиотерапията е три или четири цикъла, според това колко опасен е туморът. Недостатъците на химиотерапията са повишената опасност от бъбречни и белодробни проблеми, безплодие и промени в слуха.

Ракът на тестисите може да се появи дори след неговото отстраняване и проведения курс на лечение. Колкото по-рано е открит туморът, толкова прогнозите са по-добри. Мъжът задължително трябва да ходи на редовни прегледи, които са превантивна мярка срещу повторната поява на рака.

Ако не се вземат мерки и не се назначи подходящо лечение, изходът от рака е фатален. Според статистиката прогнозите от лечението са много добри, а 70% от болните мъже са излекувани успешно.